Verslag bezoek Grafisch museum
Al maanden had ik het plan om naar het grafisch museum te gaan, omdat het me erg interessant leek. Toen ik hoorde over deze opdracht wist ik dus ook meteen dat ik dit museum hiervoor ging gebruiken. Het museum was echter even dicht omdat het is veranderd, tegenwoordig heet het dan ook GR-ID. Dit is sinds 16 november 2012.
Op een zekere zondagmiddag ben ik hier alleen heen gegaan. Als je binnenloopt heb je niet gelijk het idee dat je in een museum bent. Het is een heel oud gebouw. Later vertelde ze mij dat het een oud schoolgebouw is waar slechts zes klassen waren. Die middag was het heerlijk rustig waardoor ik ongestoord alles rustig kon bekijken. De ‘klaslokalen’ zijn nu als volgt ingericht. Ze hebben een boekbinderij, een steendrukkerij en een clichéfabriek. Boven is ook nog een atelier. Eigenlijk een werk atelier. Toen ik er was werd daar bijvoorbeeld een workshop gegeven, waarbij ze deurhangers ging maken met ‘don’t disturb’. Daar was nu ook een expositie van was in het museum.
Toen ik het museum zelfstandig had doorgelopen en bekeken, wist ik al snel dat ik in ieder geval iets met de boekbinderij wilden doen. Daar ben ik dus weer naar toe gelopen en alles nogmaals bekeken. Toen heb ik besloten dat ik als voorwerp voor de opdracht de letterkast nam. Toen heb ik aan een werknemer gevraagd of hij mij hier nog meer specifieke informatie over kon geven. Hij heeft dat gedaan en vooral dingen geïllustreerd. Hoe ze er vroeger gebruik van maakten, hoe dat werkte met een zethaak of als je een poster of krant wilde maken. Daarnaast heeft hij ook nog een aantal oude drukmachines gedemonstreerd wat erg interessant was.
Al met al heb ik veel indrukken op gedaan tijdens dit bezoek. Ik was na afloop erg enthousiast, omdat ik het blijkbaar zo interessant vond. Ik ben nu ook echt oprecht van mening dat dit heel interessant is voor kinderen en leerlingen hier ook echt vanaf moeten weten hoe het vroeger allemaal werkte. Computers zijn nu zo vanzelfsprekend, kinderen weten niet beter en hebben geen idee wat hier allemaal aan vooraf is gegaan.
--> zie in het verslag bij opdracht B in de bijlage nog wat folders die ik kreeg bij het bezoek.