Les 2

 

Stempelen

Lesdoel: de leerlingen leren hoe men vroeger boeken etc. drukten en ervaren zelf ook hoe dit in zijn werk ging.

Inleiding (5 min)
Ophalen voorkennis. Wat weten de leerlingen nog van de vorige informatie les over de letterkast. Stel open vragen en laat de kinderen zelf goed nadenken en dingen terughalen.

Kern (20 min)
Leg uit en doe voor wat de bedoeling is van de les. Leerlingen gaan stempelen. Ze gaan zelf ervaren hoe vroeger de boekdrukkunst ging. Ze beginnen met hun eigen naam te ‘drukken’. Ze zetten op een rekje (vergelijkbaar met de zethaak) hun naam. Maar! Zoals de vorige les is uitgelegd, moet dit dus precies verkeerd om, zodat het uiteindelijk dus in de juiste volgorde op het papier komt te staan.
Kinderen die snel klaar zijn, mogen ook hun achternaam doen en/of verdere zinnen maken. Dit zal vooral bij de kinderen van groep 2 zo zijn. Groep 1 kan als ze hun naam nog niet goed kunnen schrijven, dit aflezen van het naambordje op hun stoeltje.

Slot (5min)
Evalueer met de leerlingen de les. Wat hebben ze geleerd en wat vonden ze ervan? Laat vervolgens een aantal leerlingen naar voren komen om hun gemaakte werk te laten zien. 


Maak een gratis website Webnode