Les 2

 

Poster maken

Lesdoel: de leerlingen leren hoe men vroeger een bladzijde uit een krant of een poster moesten maken door middel van dit zelf in een groepje te ontwerpen en maken.

Inleiding (5 min)
Ophalen voorkennis van de vorige les.  Stel open vragen wat weten de leerlingen nog? Vraag of ze enig idee hebben hoe ze vroeger dan een hele bladzijde maakten? Bijvoorbeeld voor kranten? Of posters of boeken.

Kern (45 min)
Leg uit wat de bedoeling is van deze les. De leerlingen gaan werken in groepjes van vier. Ze gaan zelf posters ontwerpen en maken. Dit was namelijk een heel gedoe. Het onderwerp van de poster moet gaan over de ontwikkeling van de binderij vanaf de 15e eeuw tot aan nu. Verder mogen ze zelf beslissen wat ze hier precies uitpikken. De posters worden op een vergelijkbare manier als vroeger gemaakt. Dus eerst worden alle lossen onderdelen neergelegd op een blad, ze moeten er dus ook om denken dat alles in spiegelbeeld moet worden gedaan! (Zie afbeelding). Als ze poster ‘af’ hebben neergelegd, krijgen ze een inktroller met inkt. Daarmee bestrijken ze hun poster en stempelen ze deze op en leeg blaadje. Spannend is dus of alles dan goed en recht wordt gedrukt.

Slot (10 min)
Evalueer de les met de leerlingen. Wat is hun ervaring, wat vonden ze ervan en hoe ging het? Vervolgens presenteert ieder groepje even kort hun poster aan de rest van de klas.

 

Voorbeeld poster van vroeger